Biotyna – właściwości

Na naszą kondycję zdrowia oraz wygląd działa wiele czynników. Brak niektórych z nich wybitnie wpływa na kondycję włosów skóry czy paznokci. Do takich środków należy też biotyna, czyli witamina B7.

Czym jest biotyna?

Biotyna jest obecna w tkankach zwierzęcych, jak i roślinnych. Wchodzi w skład witamin z grupy B i jest rozpuszczalna w wodzie. Biotyna jest bardzo niestabilną substancją, która ma dużą wrażliwość na temperaturę, długotrwały kontakt z tlenem, wodą oraz z zasadami. W jej właściwościach znajduje się siarka, która musi być dostarczana organizmowi wraz z pożywieniem. Biotyna jest składana w wątrobie. Uczestniczy w procesach przemiany materii, bierze udział w metabolizmie białek oraz w syntezie kwasów tłuszczowych. Jest potrzebna w procesie wchłaniania witaminy C. Zapotrzebowanie na biotynę wzrasta u dzieci, w sytuacjach zaburzeń trawiennych, podczas zażywania antybiotyków i w zaburzeniach krzepliwości.

Działanie biotyny

Biotyna jest witaminą niezbędną do właściwego funkcjonowania organizmu. Podobnie jak inne witaminy z grupy B, ma ona i ma wpływ na odżywienie komórek włosów, paznokci i skóry. Dochodząc do komórek, wyposaża je w siarkę, która chroni skórę i włosy. Paznokcie są twardsze, a skóra ładniejsza. Biotyna i znajdująca się w niej siarka wnika bezpośrednio do cebulki włosa, wzmacniając ją. Powstrzymuje też siwieniu włosów oraz ich wypatrywaniu.

Witamina B7 uczestniczy w syntezie cukrów, białek i kwasów tłuszczowych. Wspiera pracę tarczycy oraz bierze udział w wytwarzaniu protrombiny, która odgrywa istotną funkcję w procesie krzepnięcia krwi.

Biotyna działa na właściwe funkcjonowanie systemu nerwowego, na sprawność i aktywność, dobre samopoczucie oraz na stopień czucia bólu. Współpracuje ze składnikami odpowiedzialnymi za właściwe funkcjonowanie mięśni i stawów, znacznie polepszając stan układu kostno-stawowego. Biotyna stabilizuje poziom glukozy we krwi, dlatego jest istotna u osób chorych na cukrzycę.

Niedobór biotyny

Niedomiar biotyny w organizmie prezentowany jest dużą ilość objawów, zauważalnych już gołym okiem. Przede wszystkim pogarsza się stan naszej skóry, która łuszczy się, jest podrażniona, szara, sucha, najczęściej usłana wypryskami. Płytka paznokciowa staje się cieńsza i bardziej wrażliwa na złamania, włosy wypadają i siwieją. Zauważymy też objawy osłabienia, szybkie męczenie się, obniżenie nastroju, a nawet depresję.

Z perspektywy układu nerwowego może dojść do objawów neurologicznych, manifestujących się zapaleniem stawów, mięśni czy drżeniem kończyn, bólem lub mrowieniem. Następuje podwyższenie poziomu cholesterolu we krwi, zmiany zapalne w jelitach i inne zaburzenia ze strony układu pokarmowego, takie jak zanik łaknienia, nudności i bóle brzucha.

Skąd brać biotynę

Aby uniknąć niepożądanych skutków braku biotyny, można przyjmować ją w formie naturalnej lub w postaci suplementów. W naturze występuje w wątróbce oraz w żółtkach jaj. Wśród wyrobów roślinnych największą ilość biotyny posiadają mąki sojowa, ryżowa i pełnoziarnista, z warzyw marchew, szpinak i pomidory, a oprócz tego orzechy ziemne, włoskie i migdały.
Gdy nie dostarczamy odpowiedniej dawki biotyny wraz z pożywieniem, pijemy dużo kawy lub alkoholu, wówczas powinniśmy zadbać o suplementację. Oprócz tego, gdy mamy kłopot z łysieniem, wówczas pomoże biotyna na włosy.

Opinie o suplementach biotyny są raczej dobre. Jednakże na rezultaty potrzeba chwilę poczekać. Niektórzy dostrzegają poprawę już po dwóch tygodniach, jednak przeciętnie są to dwa miesiące. Optymalnym czasem kuracji biotyną, ze względu na powolny wzrost włosów czy paznokci, jest okres sześciu miesięcy.