Czym jest i jak zwalczać stres oksydacyjny?

Prowadzisz szybki tryb życia, nie masz czasu na odpoczynek i często się stresujesz?

Jeśli nie uprawiasz sportu i nieprawidłowo się odżywiasz, jesteś narażona na stres oksydacyjny. Sprawdź, czym się charakteryzuje i jakie są jego skutki.

Co to jest stres oksydacyjny?

Stres oksydacyjny rodzi się w skutek zakłócenia harmonii w organizmie, kiedy wolne rodniki zdobywają  dużą przewagę nad usuwającymi je antyoksydantami. Procesy metaboliczne zachodzące w ludzkim organizmie powodują tworzenie wolnych rodników, czyli cząsteczek posiadających wolny elektron.

Stres oksydacyjny może powodować takie choroby jak: miażdżyca, przewlekła obturacyjna choroba płuc, cukrzyca, choroby serca, stany zapalne, choroby neurodegeneracyjne (Parkinson, Alzheimer), reumatoidalne zapalenie stawów.

Powody i przejawy

Szybki styl życia, duże spożycie przetworzonej żywności, zabrudzenie środowiska i duża dawka stresu to najszybsza droga do stworzenia stresu oksydacyjnego. Początki są bardzo błahe i odznaczają się zazwyczaj bólem głowy, kłopotami z trawieniem, zaparciami, kłopotami skórnymi oraz bólami mięśniowymi i stawowymi. Organizm przesyła sygnał, że coś jest nie tak. Weź go na poważnie, bo może to być zaczątek stresu oksydacyjnego. Kolejnym stadium jest obniżenie ilości składników odżywczych we krwi. Skutkiem stresu oksydacyjnego jest tworzenie się stanów zapalnych. O jego występowaniu w organizmie mogą świadczyć również: wysoki poziom cholesterolu LDL we krwi czy szybkie starzenie się skóry.

Dieta

Sposób na sukces. Jeśli będziesz odżywiać się w dobry sposób, jesteś w stanie uniknąć konsekwencji powodowanych przez stres oksydacyjny. Prawidłowo skomponowana dieta powinna poprawiać odporność organizmu a także zawierać antyoksydanty. Racjonalne odżywianie nie tylko poprawia stan zdrowia, ale także samopoczucie. Warto też zastosować aktywność fizyczną, dzięki której zwiększa się ilość hormonów szczęścia.

Produkty bogate w antyoksydanty

Warzywa: brokuły, marchew, pomidory, zielona papryka, szpinak, pietruszka, szparagi, buraki, kapusta, brukselka, karczochy, ogórki, dynia, cebula, czerwona papryka, czosnek, groszek, fasola, soja
Owoce: jeżyny, jagody, truskawki, maliny, porzeczki, kiwi, ananas, śliwki, morele, jabłka, mango, brzoskwinie, winogrona, czereśnie, pomarańcze, grejpfrut, arbuzy, cytryna, gruszki
Pełne ziarna: owies, otręby, jęczmień, kukurydza
Przyprawy: goździki, oregano, kurkuma, cynamon, kmin rzymski, kardamon, bazylia, nasiona gorczycy, kolendra, tymianek
Orzechy: włoskie, ziemne, laskowe, migdały, pistacje
Inne: ryby i owoce morza, siemię lniane, nasiona słonecznika

Wystrzegaj się:

– niezdrowej przerobionej żywności
– smażonych, przypalonych potraw (podczas smażenia powstają destrukcyjne dla zdrowia związki aminowe, zawarte także w produktach przypalonych)
– napojów alkoholowych jak również papierosów
– dużej ilości cukru
– zanieczyszczonego środowiska
– nerwów