Zobacz jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu

Woda to źródło życia. Jest niezbędna do rozwoju i właściwego funkcjonowania.

Uczestniczy w zachodzących reakcjach chemicznych i metabolicznych. Woda w organizmie spełnia istotne zadania, ale jej zbytnie nagromadzenie w tkankach może doprowadzić do zwiększenia wagi i innych niepożądanych objawów. Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu w takiej sytuacji?

Dlaczego dochodzi do gromadzenia wody w tkankach?

Istnieje wiele przyczyn takiego nagromadzenia wody, m.in.:

  • Zaburzona równowaga między sodem a potasem – nadmiar sodu i niedobór potasu.
  • Kobiecy cykl, antykoncepcja hormonalna – w drugiej fazie cyklu następuje wzrost poziomu estrogenów względem progesteronu. Wynikiem tego procesu może być właśnie zatrzymanie wody w organizmie. Przy antykoncepcji hormonalnej, kiedy poziom estrogenu jest ciągle wysoki może dojść do trwałego stanu zbytniego nagromadzenia wody.
  • Wysokie temperatury – upały doprowadzają do rozszerzenia żył, a to z kolei do przenikania wody do tkanek.
  • Choroby – przewlekła niewydolność żylna, choroby nerek czy niedoczynność tarczycy mogą być również przyczyną gromadzenia wody w tkankach.

Jak objawia się zatrzymanie wody w organizmie?

Nadmiar wody w organizmie najczęściej kojarzony jest z nagłym i trudno wytłumaczalnym w inny sposób wzrostem wagi. Ale to nie wszystko. Pojawiają się obrzęki, najczęściej rąk i nóg (buty, które wczoraj były idealne, nagle stają się za ciasne), ale opuchnięte mogą być również np. powieki.
To jeszcze nie koniec oznak tego, że gromadzenie wody w organizmie może być dużym kłopotem. Innymi mogą być: uczucie ciężkości nóg, zmęczenie, problemy z koncentracją, rozdrażnienie czy ból głowy.

Co zrobić, żeby pozbyć się nadmiaru wody w organizmie?

Jeśli zastanawiasz się jak pozbyć się wody z organizmu, oto kilka sprawdzonych metod.

Zmień dietę – unikaj soli

Ogranicz spożycie soli i produktów, które ją zawierają: słonych przekąsek, konserw, gotowych dań, fastfoodów. Zacznij kontrolować co kupujesz – czytaj etykietki, a kiedy znajdziesz w składzie glutaminian sodu to odstaw taki produkt na półkę. Jedz więcej warzyw i owoców, zwłaszcza tych bogatych w potas: bananów, ziemniaków, selera, kiwi czy pomidorów. Jedz także owoce bogate w wodę, np. arbuzy.

Pij więcej wody
Woda w organizmie musi być wciąż uzupełniana. Powinno się przyjmować ok. 2 litry wody na dzień, niewielkimi porcjami, w ciągu całego dnia. Najlepiej sprawdzi się do tego woda mineralna o małej zawartości sodu. Możesz również spróbować herbatek ziołowych, np. z mniszkiem czy pokrzywą.

Bądź aktywna
Ruch to zdrowie także wtedy, kiedy dokucza Ci gromadzenie wody w organizmie. Ruch wspiera krążenie i przepływ limfy. Ponadto razem z potem zostaje wydalona nadmierna ilość wody. Jeżeli nie chcesz od razu zapisywać się na fitness, to świetnym rozwiązaniem będzie np. codzienny, minimum półgodzinny, szybki spacer. Jeżeli pracujesz w biurze to nie zapominaj od czasu do czasu rozprostować nóg i przejść się, np. w czasie rozmowy przez telefon.

Skorzystaj z suplementacji
Na rynku znajdziesz produkty, które wspomogą pozbycie się nadmiernej ilości wody. Powinny zawierać one w swoim składzie np. yerba mate, pokrzywę czy mniszek, które uczestniczą w procesach wydalania wody z organizmu czy korzeń pietruszki, który działa na prawidłową pracę nerek. Pokrzywa, mniszek czy pietruszka dodatkowo wspomogą zdrowie układu moczowego. Te wszystkie produkty znajdziesz np. w suplemencie diety Hydrodren.
Mamy nadzieję, że te porady sprawią, że gromadzenie wody w organizmie już więcej nie będzie dla Ciebie problemem!